Наскрізні змістові лінії є соціально значущими надпредметними темами, які допомагають формувати в учнів уявлення про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях. Вони є засобом інтеграції ключових і предметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів. (програма для загальноосвітніх навчальних закладів з предмету).
Компетентність - сукупність особистісних якостей учня (ціннісно-смислових орієнтацій, знань, умінь, навичок, здібностей), обумовлених досвідом його діяльності в певній соціально і особистісно-значущої сфері.
Компетентнісний підхід особливо продуктивний для розробки сучасних систем технологічної підготовки школярів (проєктів). Суть цього підходу в пріоритеті поза предметних, особистісно значущих знань і вмінь над предметними знаннями, а досвід показав, що найбільш соціально адаптованими виявилися люди, що володіють не сумою академічних знань, а сукупністю особистісних якостей: ініціативності, підприємливості, творчого підходу до справи, вміння приймати самостійні рішення.
Тому для організації проєктів по наскрізним змістовим лініям пропонують:
- пріоритетні ресурси, які можна вважати напрямами формування фундаментальних природничих знань (внутрішньопредметні, міжпредметні та транспредметні зв’язки) та наук (надані в програмах предметів);
- транспредметні (ТП) направлення проєктів:
2. межі дії законів природи або суспільства;
3. світоглядні ідеї (форми існування матерії, її дискретність, матеріальна єдність світу та інформаційних систем);
4. цілісність неживих, живих і мислячих природних систем;
5. спрямованість природних та суспільних процесів;
6. універсальність природничих законів: збереження (маси, енергії, заряду, імпульсу), циклічності (періодичності), симетрії, ієрархія зв’язків між природними явищами тощо;
7. формування фундаментальних природничих знань необхідне постійне залучення:
а) внутрішньопредметних міжпонятійних зв’язків у межах одного природничого курсу або науки;
б) міжпредметних зв’язків (залучення знань з різних предметів під час вивчення суміжних тем;
в) наскрізних транспредметних, трансдисциплінарних або кроспредметних зв’язків.
Таким чином, використання наданої навчальної інформації, яка включає інтегративні можливості змісту природничих та суспільних предметів, ґрунтується на залученні, крім внутрішньопредметних, ще й міжпредметних, і особливо транспредметних (кроспредметних) зв’язків.
Комментариев нет:
Отправить комментарий